Praktisk Information

2023-01-05 rev. 3

Välkommen att bo i ett av Vaxholms härligaste centrala område!

Den praktiska informationen du läser, är i första hand avsedd för att du ska kunna orientera dig i vad som gäller i vår förening - Brf. SeboHus Nr.1 i Vaxholm. Några svar kanske inte finns med här och i stället för att gissa och tro vad som gäller – kontakta styrelsen, oavsett fråga. Föreningens mejladress är: brfsebohusnr1@gmail.com 

Att bo i en bostadsrättsförening innebär att du har några skyldigheter. Att äga en bostadsrätt innebär inte att du äger lägenheten – du äger rätten att bo där. Dina skyldigheter är då att du är bland annat som bostadsrättsinnehavare, är ansvarig för att se till att lägenheten alltid är i gott skick och att du utför erforderliga reparationer och underhåll samt att följa de regler och förordningar som gäller för bostadsrättsinnehavare. Det som reglerar vårt boende, är våra stadgar och föreningen lyder under bostadsrättslagen.

På föreningens hemsida (http://sebohus1.bostadsratterna.se/larkvagen-i-vaxholm), finns mycket av detta upplagt och mycket mera. Ta gärna för vana att surfa in där. Alla medlemmar får ungefärligen varje månad, ett nyhetsbrev via mejl med en hel del information och nyttigheter. Styrelsen försöker hålla mejladresserna uppdaterade så gott det går. Tänker du byta mejladress – meddela styrelsen. Naturligtvis följer vi reglerna i fråga om GDPR.

Syftet med denna praktiska information, är att du ska bli bekant med vad som gäller för dig som bostadsrättsinnehavare och också information om hur området fungerar.

 

Innehåll:                                                                  

1. Bostadstillägg
2. Brandvarnare 
3. Bygga om
4. El
5. Fiber
6. Flagga
7. Golvbrunnar
8. Grusgångar
9. Gräsytor
10. Hemförsäkring
11. Hjärtstartare
12. Husdjur
13. Hyra ut i andra hand
14. Kompost
15. Lekplats
16. Ljud
17. Parkering
18. Redskapsboden
19. Skadedjur
20. Sopsortering i miljöstationen
21. Städdag
22. Trivselråd
23. Tvättstuga 
24. Uteplatser
25. Ventilation
26. Värme & Radiatorer
27. Ytterbelysning 
28. Övrigt 

 

1. Bostadstillägg:

Föreningen har via Bostadsrätterna Medlemsförsäkringsavtal med Folksam. Förnyat 2020 tecknade SeboHus Nr.1 i Vaxholm med Folksam avtal för ett gemensamt bostadsrättstillägg, vilket innebär att den hemförsäkring som varje bostadsrättsinnehavare själv har tecknat inte behöver ha ett sådant tillägg. Om du behöver använda det gemensamma bostadsrättstillägget i samband med en skada, kontakta nedanstående försäkringsbolag och uppge att det avser Brf. SeboHus Nr. 1 i Vaxholm.

Bostadsrätternas fastighetsförsäkring administreras och förmedlas av Söderberg & Partners Insurance Consulting AB.

Folksam skadeanmälan, Tel: 08-7226870
E-postadress: foretagsbyggskada@folksam.se

 

2. Brandvarnare & Brandsläckare:

Till varje hushåll har det delats ut brandvarnare, brandsläckare och brandfilt. Dessa tillhör föreningen och lämnas därför kvar vid eventuell flytt. Eftersom vi bor i trähus är det av högsta vikt att vi själva - minst två gånger per år - kontrollerar att våra brandvarnare fungerar samt att vi har brandsläckare och brandfilt lättillgängliga.

 

3. Bygga om:

Som bostadsrättsinnehavare äger man inte sin lägenhet. Det man har betalat för är en andel i en ekonomisk förening och denna andel ger rätt att nyttja en viss bostad i den fastighet som den ekonomiska föreningen äger. Därför är det viktigt att införskaffa tillstånd från föreningens styrelse innan man gör några större förändringar i huset man bor i. Tänk på att skicka in ansökan om att göra omfattande förändringar i god tid till styrelsen som sammanträder en gång per månad, med ett längre uppehåll under sommaren.

Till större förändringar – som kräver tillstånd – räknas exempelvis:

  • Ändring av bärande konstruktion

  • Ändring av befintliga ledningar för avlopp, vatten och värme


Till mindre förändringar – som inte kräver tillstånd – räknas exempelvis:

  • Tapetsering

  • Målning av väggar och tak

  • Byte av golv

  • Uppsättning av persienner

  • Byte av köksinredning

  • Flytt av icke bärande väggar

 

4. El:

  •  All el drogs om under 1994–1995 och sedan dess finns skyddsjordade anslutningar överallt i lägenheten.

  • Vid ombyggnad måste el-arbeten utföras av behörig elektriker och styrelsen ska kontaktas i förväg.

  • Leverantör av hushållsel bestämmer varje bostadsrättsinnehavare själv

Huvudsäkringar
På varje huslängas gavel är mätarskåp monterat. I dessa finns separata elmätare med 3 huvudsäkringar kopplade till din elcentral i lägenheten. Dessa huvudsäkringar löser ut (”går”) vid eventuell överbelastning eller av utmattning. Varje elmätare har en unik beteckning (till exempel H7) som den på elcentralen i din lägenhet. Huvudsäkringarna tillhör dig och inte föreningen. Själva elmätaren registrerar din elförbrukning och tillhör nätägaren. Det är lägenhetsinnehavaren som ansvarar för att ha rätt typ av huvudsäkring (gamla ”vanliga” typen på 16 Ampere – gråa) hemma om olyckan skulle vara framme. Om en eller flera huvudsäkringar löst ut, måste de bytas.

Hur vet man om en huvudsäkring löst ut?

  • Belysningen eller eluttagen fungerar inte, trots att dvärgbrytarna (”automatsäkringarna” inne i lägenhetens elcentral) pekar uppåt och glödlampan är bytt.

  • Finns det fler lampor och/eller uttag som inte fungerar i lägenheten?

  • Lyser lampan (lamporna) konstigt om till exempel spisens olika plattor slås på (börjar till exempel glödlampan glöda svagt)?

  • Har jordfelsbrytaren löst ut (se beskrivning ”Jordfelsbrytare”)?

OBS! DET ÄR INTE ALLA LÄGENHETER SOM HAR JORDFELSBRYTARE INSTALLERAD!
Om allt detta är ok så har med största sannolikhet en eller flera huvudsäkringar löst ut. Har jordfelsbrytaren löst ut, slocknar dock allt.

Hur byter man huvudsäkring?
I respektive mätarskåp finns en inplastad beskrivning som med förklarande bilder och bildtexter visar/talar om hur man går till väga (för A längan 38–48, är det mätarskåpet till höger som gäller). En stadig stege/pall (och ficklampa under den mörka tiden på dygnet) behövs. En märkt specialnyckel till skåpen hänger i tvättstugan (som ska hängas tillbaka!).

För Lärkvägen 1–47 (8st. lägenheter per länga), är det dubbla skåp. 4st. elmätare per skåp och för Lärkvägen 2–48 (6st. lägenheter per länga), är det ett enkelt skåp.

Jordfelsbrytare
En del lägenheter har jordfelsbrytare installerad. Den har till uppgift att stänga av strömmen helt om en felaktig (defekt) apparat används. Jordfelsbrytaren är installerad och monterad i din elcentral och kan se lite olika ut beroende på fabrikat. Oftast är den 6–7 cm bred och har ett vred eller en vippa (likt dvärgbrytarna) som indikerar status. Tyvärr kan, på olika fabrikat, färgmarkeringarna vara lite missvisande – de flesta indikerar RÖTT när allt är ok och GRÖNT om den löst ut. För att återställa, vrid vredet ett kvarts varv åt höger/vänster eller tryck upp vippan.

Skulle jordfelsbrytaren lösa ut direkt igen, kan en felaktig apparat fortfarande vara inkopplad. Om jordfelsbrytaren fortsätter att lösa ut, bör en elektriker tillkallas.

På jordfelsbrytaren finns en testknapp som är till för att testa om jordfelsbrytaren fungerar som det är tänkt. Denna test bör göras 2 – 3 ggr/år. Tryck på testknappen och jordfelsbrytaren ”löser” ut – återställ. Jordfelsbrytaren är alltså ett säkerhetsskydd som stänger av all ström om felaktig apparat används! Det är ingen säkring som löser ut vid för hög belastning.

 

5. Fiber:

Kabel-TV
Den tidigare kabel-TV anläggningen har sagts upp men kan innehålla signal fortfarande. Föreningen har inget ansvar och kan därmed inte felanmäla längre.

Fiber
Föreningen installerade 2017 fibernät i området, till varje lägenhet. Fibernätet ägs av föreningen och fiberkonvertern tillhör föreningen.

Fibernätet
Fibernätet är av s.k. ”Öppet nät” vilket betyder att respektive bostadsrättsinnehavare tecknar eget avtal med tillgängliga operatörer/leverantörer, i frågan om vilka utbud man är intresserade av (bredband, digital-TV och/eller IP-telefoni). Det står även fritt att inte teckna avtal. Se även ”Praktisk Information/Fiber”.

Bredband
Vald operatör/leverantör tillhandahåller olika typer av bredband.

TV
Till varje lägenhet tillhandahålls en TV-box (puck), för att kunna ta emot de marksända TV-kanalerna som SVT sänder. Denna avgift ingår i månadsavgiften. Möjlighet till utökning av detta utbud finns och medför då debitering av de utökade kanalerna. I tidigare information om aktivering av TV-kanalerna, anges hur du gör för att få dina personliga koder. Behöver du den informationen igen – kontakta Olle Blom, Lärkvägen 29. Se även ”Praktisk Information/Fiber”.
Denna TV-box med tillbehör tillhör föreningen och ska lämnas kvar vid avflyttning.

IP-telefoni
Telefon via fiber, s.k. IP-telefoni kan levereras i fibern. Denna tjänst beställs då hos vald operatör/leverantör. (Telia kommer i framtiden avveckla kopparnätet vilket innebär att områdets nuvarande telefonnät skrotas. Tidpunkt för avveckling är ännu inte bestämt.)

En förteckning över tillgängliga operatörer/leverantörer finns anslaget på tvättstugans anslagstavla. Förteckning kan även fås av Olle Blom, nr. 29. Vid eventuella driftstörningar kan felet ligga hos operatören, lyssna i första hand med dem. Ligger felet inte hos operatören kan fel ligga i din utrustning.

Vid frågor rörande fel (inte driftstörningar), fiber och utbud kontakta fiberkontakt:
Olle Blom, Lärkvägen 29

 

6. Flagga:

Vid allmänna flaggdagar hissas flagga. Flaggan kan även hissas vid andra högtidliga tillfällen. Vill medlem få flagga hissad vid privata högtidstillfällen, kontakta Olle Blom, nr. 29 minst en vecka i förväg.

 

7. Golvbrunnar:

Att sköta om sin golvbrunn anses tillhöra det "inre underhållet" av en bostadsrätt och varje bostadsrättsinnehavare är således skyldig att kontinuerligt rensa badrummens golvbrunnar och deras tillhörande vattenlås. (Om en vattenskada uppstår är dock bostadsrättsinnehavaren endast ansvarig i de fall där denna varit försumlig eller vårdslös).
1) Avlägsna golvbrunnssilen
2) Ta ut vattenlåset
3) Rengör golvbrunnen, silen och vattenlåset noga med diskmedel och skrubbsvamp
4) Återfetta vattenlåsets tätning med till exempel diskmedel
5) Montera tillbaka vattenlåset

 

8. Grusgångar:

  • Gångarna framför husen måste hållas framkomliga för utryckningsfordon, färdtjänst och brevbärare. Vi behöver därför se till att våra utemöbler, leksaker, blomkrukor och dylikt hålls intill husväggen.

  • Vid i- och urlastning går det bra att köra in en bil på grusgången, men i övrigt håller vi grusgångarna bilfria.

  • Mopeder kan inte parkeras på grusgångarna eftersom deras stöd förstör grusarmeringen.

  • Vi hjälps alla åt med att hålla våra grusgångar ogräsfria

 

9.Gräsytor

Gräset inom vårt bostadsrättsområde klipps av föreningens entreprenör T.I.A. Allt annat trädgårdsarbete – exempelvis ogräsrensning, skötsel av rabatter, bortforslande av nedfallna grenar och skräpupplockning – hjälps vi alla som bor här åt med. Trädgårdsredskap för detta ändamål finns i redskapsboden (Se karta i slutet). Om någon önskar anlägga en ny rabatt behöver styrelsen kontaktas innan arbetet påbörjas.

 

10. Hemförsäkring:

Varje hushåll tecknar sin egen hemförsäkring och det är i första hand det egna försäkringsbolaget som ska kontaktas vid hemförsäkringsärenden. För extra trygghet behövde varje bostadsrättsinnehavare tidigare även teckna ett bostadsrättstillägg till sin hemförsäkring, men sedan september 2014 har SeboHus nr 1 i Vaxholm i stället ordnat med ett gemensamt bostadsrättstillägg.

 

11. Hjärtstartare:

I tvättstugans hall finns en hjärtstartare installerad sedan i juni 2019. Hjärtstartaren är självinstruerande och fungerar till både barn och vuxna samt talar både svenska och engelska.

 

12. Husdjur:

De är lätt att älska sina egna husdjur! Vi som är djurägare behöver dock tänka på att alla som bor här förmodligen inte älskar just vår hund eller katt lika mycket som vi själva gör. För att våra husdjur inte ska störa någon annan gäller det:

  • Att hundar alltid ska vara i koppel när de vistas inom föreningens område

  • Att plocka upp efter våra husdjur

  • Att återställa eventuella skador som våra husdjur ger upphov till

 

13. Hyra ut i andra hand:

För att en bostadsrättshavare ska kunna upplåta sin lägenhet till annan person krävs alltid styrelsens medgivande. Bostadsrättshavaren är själv alltid ansvarig mot föreningen för alla förpliktelser. Brf. SeboHus godkänner inte korttidsuthyrningar via exempelvis AirBnB eller liknande tjänster, oavsett hela eller delar av lägenheten.

 

14. Kompost:

Komposter för trädgårdsavfall finns på sydsidan av huslänga F och nere mot skogen sydväst om huslänga G. Vid dessa komposteringsplatser får vi endast slänga enklare organiskt material såsom gräs, ogräs och blommor. 

På komposthögen ska vi inte lägga saker som gamla julgranar, kvistar och blomkrukor, sådant ska i stället lämnas in på kommunens återvinning, Eriksövägen.

 

15. Lekplats:

På områdets lekplats vid länga F:s västsida finns det två gungor och en sandlåda. Det finns även en sandlåda framför länga D. Missa inte att lägga tillbaka skyddet över sandlådan efter grävandet så slipper vi otrevliga lämningar efter katter.

 

16. Ljud:

Vi är över 100 personer som bor och ska trivas inom vår förenings område och därför är det så klart jätteviktigt att vi alla tänker på vår egen ljudnivå. Eftersom våra hus är lyhörda är det bra att berätta för grannarna om det vankas fest eller buller med verktyg.

Mellan kl. 22.00 – 07.00 bör bostadsrättsinnehavare undvika störande ljud såsom användning av till exempel tvättmaskiner/torktumlare, diskmaskin och dammsugare.

 

17. Parkering:

PARKERINGSTILLSTÅND;
Parkeringstillstånd krävs för fordon som parkeras på någon av föreningens 41 parkeringsplatser. Det är styrelsen som tillhandahåller parkeringstillstånd, ett tillstånd per hushåll delas ut av styrelsen. Anmäl förlorat tillstånd till styrelsen, så att ny kan delas ut.

Parkeringstillståndet ska placeras så att det är väl synligt genom bilens framruta enligt anvisningar.

KOMMUNENS P-PLATSER;
Platser mittemot länga G är kommunens parkeringsplatser, det är därför Vaxholms kommuns parkeringsregler som gäller för detta parkeringsutrymme och inte vår förenings parkeringstillstånd. 

FORDON;
Vår förenings parkeringsplatser är endast avsedda för bilar. Områdets MC-plats kräver inget parkeringstillstånd, observera dock att motorcyklar och registreringsskyltade EU-mopeder som parkeras på annat ställe inom området kommer att få parkeringsbot. Mopeder som inte kräver registreringsskylt parkeras vid cykelställ.

PARKERINGSBOLAG;
Föreningens 41 parkeringsplatser bevakas av Parkeringsservice AB.
Du kan läsa mer om detta företag på deras hemsida: http://www.pservice.se.

ELBILSLADDNING;
Det är inte tillåtet att ansluta och ladda sin laddningsbara bil via eget uttag på altan och/eller genom fönster, där laddningskabel löper på föreningens mark.

 

18. Redskapsboden:

I redskapsboden som ligger väster om länga E finns utrustning såsom räfsor, krattor, skottkärror och andra trädgårdsredskap som kan behövas för att hålla fint och snyggt i vårt område. Nyckeln till boden hänger innanför dörren till tvättstugan och ska lämnas tillbaka efter användandet.

 

19. Skadedjur:

Föreningen har via Bostadsrätternas Medlemsförsäkring avtal med Folksam och skadedjursföretaget Anticimex.
Vid upptäckt av ohyra kontaktas Anticimex på telefon: 075-2451000 och uppge att du bor i SeboHus nr.1 i Vaxholm.
Meddela även styrelsen om du får skadedjursproblem.

 

20. Sopsortering i miljöstationen:

Vid Lärkvägens slut ligger vår miljöstation. Dörren har kodlås.
I miljöstationen finns kärl för 8 olika sorts avfall:

  • Matavfall

  • Plastförpackningar

  • Hushållsförpackningar

  • Metallförpackningar

  • Ofärgade glasförpackningar

  • Färgade glasförpackningar

  • Tidningar

  • Hushållsavfall

Skrymmande förpackningar från sällanköpsvaror som till exempel möbler, TV-apparater mm, ska återvinnas på kommunens återvinningsstation. Föreningen anlitar företag som ansvarar för tömning av sopkärlen. Vi ansvarar själva för städning av miljöstationen och för att plocka upp det skräp som hamnar på golvet.

Det är även viktigt att vi sköljer ur och viker samman våra hushållssopor ordentligt innan vi slänger dom – inte minst gäller detta kartonger som ska läggas i kärlet för pappersförpackningar då detta kärl annars alldeles för snabbt blir fullt. Vid överfulla kärl tas extra avgift ut av entreprenören.

Kärl för glödlampor, lågenergilampor samt batterier finns i miljöstationen.

Det som inte ska slängas i något av sopkärlen får var och en lämna till återvinningscentralen på Eriksövägen (Se öppettider på anslag i vår miljöstation eller på www.roslagsvatten.se).

 

21. Städdagar:

Två gånger om året, under våren och hösten, samlas vi för städning, krattning och skötsel av våra gemensamma ytor. Detta är ett bra tillfälle att bekanta sig med nya och gamla grannar. Vid dessa tillfällen anordnas även något att äta och dricka, för såväl unga som äldre.

En container för trädgårdsavfall ställs upp på Lärkvägen, där enbart trädgårdsavfall slängs. Annat avfall kastas på kommunens återvinningsstation på Eriksövägen. Har medlem svårigheter att transportera skrymmande avfall, kontakta styrelsen så kan vi lösa det gemensamt. Var och en deltar efter egen förmåga. Om du inte kan närvara går det alltid bra att göra något på andra tider. Området behöver lite pyssel året runt, eller kontakta styrelsen och ställa dig till förfogande för någon annan uppgift.

 

22. Trivselråd:

Vi är över 100 personer som bor och ska trivas inom vår förenings område och därför är det så klart jätteviktigt att vi alla tänker på följande:

  • Ljudnivån – Våra hus är lyhörda och därför är det smart att berätta för sina grannar om du tänker ha fest eller bullra med verktyg. 

  • Husdjur – Vi som bor med djur plockar upp efter dem och hundar håller vi alltid kopplade.

  • Grillning – Tänk på brandfaran på våra träaltaner så var aktsam vid grillning. Tänk även på din granne, grillrök uppskattas eller inte, i olika grad. Var också uppmärksam på om grillförbud råder.

  • Rökning – Vi röker inte på våra uteplatser eftersom rök gärna följer huskroppen och därmed tar sig in i våra grannars bostäder

 

23. Tvättstugan:

Föreningen har en tvättstuga i länga A. Det finns 4 tvättpass per dag:
07.00 - 11.00, 11.00 - 15.00, 15.00 - 19.00 - 22.00 inklusive helger. Tvättstugan har kodlås.

För att boka tvättstugan behöver du en pinkod och en sådan får du från styrelsen. Därefter kan du boka på två olika sätt:

  • Använda bokningstavlan i tvättstugan eller…

  • Ladda hem en app. som heter ”Boka tvättid” för att genomföra bokningen via din egen mobiltelefon.

Om du inte tänker använda din bokade tvättid – avboka. Det kan du göra ända fram till din bokade tvättid börjar.
Mattor får ej tvättas i maskinerna.
Om du lånar ut tvättstugans toalett till hantverkare, är du som medlem ansvarig för städning och material.
Har tvättid inte påbörjats inom 30 minuter är det fritt fram för annan medlem att påbörja tvätt (fast känner du dig snäll går det självklart utmärkt bra att först knacka på hos den som har bokat tiden och höra efter om det går bra att du börjar tvätta).

Du lämnar tvättstugan senast när din tvättid löpt ut. Innan det ska du ha plockat ihop allt, sopat, torkat alla maskiner och våttorka golven (även i torkrummet). Tvättstugan ska vara tom och klar tills nästa bokade kommer. Tvätt får inte lämnas kvar tills nästa dag. Vi tar självklart inte med oss några husdjur in i tvättstugan.

Utförliga instruktioner och städutrustning finns i tvättstugan

 

24. Uteplatser:

Till varje lägenhet hör en uteplats och dessa renoverades i samband med isolerings- och dräneringsarbeten 2005–2007. Det går bra att olja trägolvet on sådant finns på uteplatsen och det är även fritt fram att göra mindre anpassningar efter egen smak såsom att bygga enklare skåp eller växthus eller sätta upp spaljé.

Markiser, balkonginglasning, belysningsarmaturer, solskydd får sättas upp endast efter styrelsens skriftliga godkännande. Bostadsrättsinnehavaren svarar för skötsel och underhåll av sådana anordningar.

Liksom våra fasader tillhör även våra uteplatser de delar av vår förenings egendom som har regler för hur mycket förändring var och en får göra. Till exempel är det inte tillåtet att öppna dörr från uteplatsen, montera stegar, bygga trappor eller att måla det tryckimpregnerade träet. Hör gärna efter med styrelsen om det skulle vara så att funderingar uppstår om vad man får göra på uteplatsen uppstår.


Förvaringsutrymme under länga F och G:
Utrymmet under längorna F och G, Lärkvägen 17–47, får användas av alla. Alla boende har på egen risk rätt att ställa in saker i dessa utrymmen, såsom cyklar, pulkor, vinter- och sommardäck. Det är viktigt att vi inte placerar föremålen så att de skymmer de boendes källarfönster och att vi inte ställer dit brandfarliga föremål, såsom bensindunkar, motorer, gasoltuber o liknande.

 

25. Ventilation:

Våra fastigheter har s.k. självdrag som ventilation. Det är viktigt att vi inte på något sätt bygger för några ventiler. Om alla ventiler inte hålls öppna, störs självdraget vilket medför ökad risk för fuktskador och även dålig luft.

 

26. Värme & radiatorer:

Fjärrvärme kopplades in i föreningens fastigheter år 2001. Värmevattnet leds runt i lägenheternas radiatorer genom ett kulvertsystem som byttes ut år 2008. I pann-rummet finns den värmeväxlare som sköter detta. Vid driftstörningar kontaktas styrelsen.

 

27. Ytterbelysning:

All ytterbelysning vid entréer och husnummer skyltar på föreningens fastigheter styrs centralt. Periodisk kontroll och byte av defekta ljuskällor utförs av styrelsen. Defekt ljuskälla anmäls till styrelsen.

 

28. Övrigt:

FÖRENINGEN;
Föreningsstämma

Ordinarie föreningsstämma hålls årligen senast före juni månads utgång. Då väljs styrelse, revisorer och valberedning. Ärenden till stämman ska anmälas skriftligen till styrelsen senast 1 februari om inte styrelsen meddelat annat.

Styrelsen
Styrelsen har protokollförda möten en gång per månad, med undantag av juli månad. Styrelsen består enligt stadgarna av 3–7 ledamöter med högst 3 suppleanter. Namn på aktuella ledamöter och suppleanter samt senaste stämmoprotokoll finns anslaget i tvättstugan och på föreningens webbplats. Övriga ärenden till styrelsen lämnas skriftligen i brevlådan utanför tvättstugan alternativt via mejl: brfsebohusnr1@gmail.com. Skriftligt ärende behandlas på nästkommande styrelsemöte.
Föreningens adress är: Brf. SeboHus nr 1, Pl. Lärkvägen, 185 34 Vaxholm.

Månadsavgift
I månadsavgiften ingår vatten, värme, tvättstuga, grundutbudfiber-TV, sophämtning, gräsklippning, snöröjning, renoveringar av gemensamma utrymmen samt drift och underhåll av fastigheterna.

Försäljning av bostadsrätt
Försäljning redovisas till skattemyndigheten av vår förvaltare SBC året efter försäljning. Kontrolluppgift skickas samtidigt till den som sålt, under förutsättning att ny adress anmälts till myndigheter.


FÖRENINGENS HEMSIDA;
Föreningens hemsida är: http://sebohus1.bostadsratterna.se/larkvagen-i-vaxholm. Här hittar du de mesta om föreningen. Hemsidan uppdateras kontinuerligt när styrelsen ser det nödvändigt.


PANNRUMMET;
I pannrummet är vår undercentral som förser oss med varmvatten och värme, placerad samt vår fiberanläggning. För att inte äventyra säkerheten på dessa anläggningar, har enbart styrelsen tillträde dit. Medlemmar kan dock förvara sina cyklar där under höst, vinter och vår, som ska vara märkta med namn och adressnummer. Kontakta styrelsen om du vill förvara din cykel där. Utrymmet för cykelförvaring är begränsat.


DAGVATTENPUMPSTATIONER;
I området finns ett antal pumpstationer som tar hand om dagvattnet (regnvatten), från våra fastigheter. Dessa stationer har anslutna röda larmindikeringar som sitter på lite olika ställen på våra längor, mellan Lv.42–44, gavel Lv.26, mellan Lv.18–20, gavel Lv.2 (3st i egen låda), gavel Lv.12, gavel Lv.1 och på gavel Lv.31.
Skulle någon röd larmindikering lysa – kontakta styrelsen.


OMRÅDET;
Hus och lägenheter

Området består av 7 huslängor och har benämningarna A – G.
Hus A omfattar nr. 38–48,
hus B omfattar nr. 26–36,
hus C omfattar nr. 14–24,
hus B omfattar nr. 2–12.
Hus E omfattar nr. 1–15,
hus F omfattar nr. 17–31 och hus G omfattar nr. 33–47.
Karta över området >>>