Revisorer

Owe Mårtensson Revisionsbyrå AB
Johan Bergström
Owe Mårtensson

Allmänt om bostadsrättsföreningars revisorer och deras arbete

En bostadsrättsförening måste ha minst en revisor. Denna revisor behöver inte vara auktoriserad eller godkänd, men det är bra om personen ifråga har viss erfarenhet av ekonomiska beräkningar och förhållanden. När det är en allmänt ekonomiskt kunnig medlem som fungerar som föreningens revisor kallas denna för lekmannarevisor eller internrevisor.

I stadgarna kan varje bostadsrättsförening skriva in ett krav på att det ska finnas minst två revisorer och att en av dem ska vara godkänd eller auktoriserad. En godkänd revisor har utbildning och är godkänd av Revisorsnämnden, medan en auktoriserad revisor har ytterligare utbildning och erfarenhet.

Revisorer väljs på årsstämman av bostadsrättsföreningens medlemmar. På stämman beslutas även vilket arvode revisorerna ska ha för sitt arbete.

Huvuduppdraget för en bostadsrättsförenings revisor är att granska styrelsens arbete och försöka se till att inga oegentligheter förekommer. Revisorn har därför rätt att ta del av alla dokument, avtal, räkenskaper och protokoll som styrelsen för.  Om en medlem tror att det finns felaktigheter i styrelsearbetet är det således föreningens revisor som i första hand bör kontaktas för att diskutera dessa misstankar.

Läs mer om revisorarbetet på bostadsrätternas hemsida >>>